استنلس استیل

ورق استنلس استیل 309

ورق استنلس استیل 309

ورق استیل 309

ورق استنلس استیل 309 همه آنچه که قرار است درباره این محصول و ورق استیل S309 ، کاربردها و مصارف آن در صنایع مختلف بدانید. ورق استیل ۳۰۹ و ۳۰۹S یکی از اقسام ورق استنلس استیل می باشد که به علت استقامت در مقابل گرمای بسیار برای ساختارهای استفاده شده در درجه حرارت بالا همانند کوره ها یا پاتیل های بخار به کار برده می شود. هماهنگ با شمار مقیاس هایی که برای تولید و تلفیقات در ساخت استیل وجود دارد اقسام گوناگونی از استیل تشریح شده است.

ولی بنیاد استیل تلفیق آهن، کربن، منگنز، گوگرد، نیکل و سیلیکون است. استیل یک متریال محکم و پایدار است که توانایی فرم دهی بالایی دارد و به این علت به کارگیری آن در اقسام صناعت بسیار متداول است. یکی از پرطرفدار ترین و کاربردی ترین اقسام استیل ورق استیل ۳۰۹S می باشد. این گونه ورق استقامت مطلوبی در برابر اقسام زنگ زدگی دارد و می تواند حرارت بسیاری را متحمل شود بدون اینکه کوچکترین تغییری در فرم آن ایجاد شود و یا از خود عکس العمل نشان دهد.

کاربرد ورق استیل 309

رق استیل ۳۰۹S یکی از انواع استیل می باشد که به علت استفاده از آن در صنعت های گوناگون دارای کاربرد های بسیاری است. در حال حاضر ورق استیل یکی پرطرفدارترین و کاربردی ترین آلیاژ در سرتاسر دنیا است و استفاده های متعددی دارد. از کاربرد آن در صنعت خودرو سازی و تجهیزات کشاورزی گرفته تا لوله کشی جابه‌جایی نفت و گاز در تصفیه خانه ها. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری دراین­باره خواهیم داد.

استیل ها اقسام خیلی متعددی دارند که هریک تلفیقات منحصر به فردی را دارا می باشند. بر اساس تقاضا و با اعتنا به عناصر تشکیل دهنده از هر نوع استیل در یک بخش از صنعت به کار برده می شود. ورق استیل S309 به علت استقامت در مقابل اکسیداسیون در درجه حرارت بسیار و نیز استقامت در مقابل تحول فرم در ساختار های گرمایشی به کار برده می شود. این نوع استیل در مقابل اکسیداسیون تا ۱۰۳۸ درجه  سانتی گراد در اقلیم خشک و بدون هیچ نمناکی دوام یابد.

از جمله کاربردهای استیل ۳۰۹S می توان به استعمال در بخش های موتور هواپیما و جت اشاره نمود. این محصول از فولادهای حاوی درصد انبساط گرمایشی بسیار زیاد است. بدین علت برای به کارگیری در پاتیل های بخار، لوازم ترابری مواد با دمای بالا و نیز قطعات کوره مطلوب است. از دیگر کاربرد های ورق استیل ۳۰۹S می توان به استفاده در تولید عناصر حرارتی ، کاور اجاق گاز، بخش های مختلف کوره، ابزار آلات نیروگاهی ، پیچ و مهره ، محفظه های حمل و نقل اسید تلفیقی و سولفیت ها، بخش های متعدد اگزوز و … اشاره نمود.

ویژگی های استنلس استیل 309

ز دیگر ویژگی های ورق استیل ۳۰۹S می توان به این مورد نیز اشاره نمود که به علت پایین بودن کربن، ته نشین کاربید را به کمترین حد ممکن می رساند و توانایی جوشکاری را توسعه می بخشد. جوشکاری به شیوه فیوژن برای این گونه آلیاژ مطلوب است.  این فرآورده در مقابل گرمای بسیار عکس العمل نشان نمی دهد و می توان استقامت و شدت آن را با سرد کردن بالا برد‌. بدین منظور که ورق استیل ۳۰۹S توانایی فرم دهی مطلوبی داشته باشد همواره اعمال باز پخت روی آن انجام می گیرد.

به این گونه که استیل را در حرارت ۱۰۳۸ الی ۱۱۲۱ درجه سانتی گراد گرما دهید و پس از آن فوری در دمای پیرامون قرار دهید یا با آب آن را سرد نمایید . به این صورت شدت و سختی آن را پایین آورده و در پی آن فرم پذیری  استیل افزایش می یابد. استقامت این نوع استیل در اقلیم خشک و بدون نم تا دمای ۱۰۳۸ درجه سانتی گراد می باشد و نیز به علت دارا بودن کروم بسیار و نیکل پایین می تواند در پیرامون‌ دارای گوگرد به کار گرفته شود.

در این مبحث می خواهیم به انواع ویژگی ورق استیل ۳۰۹ و همچنین به تشریح آن ها بپردازیم.

جوشکاری استیل 309

ورق استنلس استیل 309 به علت بافت آستنیتی توانایی جوشکاری مطلوبی دارند و جوشکاری استقامتی انتخاب مناسبی برای این استیل می باشد ولی جوشکاری به شیوه اکسی استیلن برای این آلیاژ از این استیل پیشنهاد نمی شود. به شکل اجمالی می توان ذکر نمود که ورق استیل ۳۰۹ می تواند از طریق بیشتر پروسه های جوش استاندارد من جمله FCAW, SMAW, TIG, MIG, SAW  و PLASMA جوشکاری شود.

مقاومت در برابر زنگ زدگی استیل 309

یکی دیگر از ویژگی ورق استنلس استیل 309 این است که از استقامت خیلی مطلوبی در مقابل زنگ زدگی برخوردار است. هم اینکه در محیط های اسیدی استقامت به زنگ زدگی خیلی مناسبی دارد، بنابراین برای محافظت و ترابری اسید سولفوریک، اسید سیتریک، اسید نیتریک، اسید استیک و… به کار برده می شود. ولی این نوع استیل برای پیرامون های مرطوب طراحی نشده است مسلماً در قیاس با ورق استیل ۳۰۴ در پیرامون های دریایی و آب های شور استقامت به زنگ زدگی بیشتری از خود بر جای می گذارد.
این نوع آلیاژ  استقامت خیلی بالایی نسبت به دما دارد و حرارت اکسید شدن و خوردگی در آنها تقریباً ۱۰۹۳ درجه سانتی گراد می باشد. در هنگامی که افت و خیز دمایی وجود دارد برای حرارت های بالاتر از ۹۸۰ درجه سانتی گراد نبایستی به کار برده شود

شکل پذیری

از دیگر ویژگی ورق استنلس استیل 309 می توان به توانایی شکل پذیری، جاذبه و کنده کاری مطلوب آن اشاره نمود. اما در مجموع شکل پذیری این استیل نسبت به بیشتر استیل های سری ۳۰۰ کمتر است. بنابراین به وسیله کنش های حرارتی آنیل می توان به پایین آوردن شدت و افزایش شکل پذیری آن کمک به سزایی نمود.

باز پخت

این نوع استیل ۳۰۹ در محدوده دمای ۱۰۳۸ الی ۱۱۲۱ درجه سانتی گراد گرما داده می شود و پس از آن فولاد را در آب به سرعت سرد(کوئنچ) می کند و به این پروسه باز پخت گفته می شود.

سخت کاری

ورق استنلس استیل 309 توانایی سخت کاری به وسیله کنش حرارتی را ندارد به این علت برای بالا بردن و ازدیاد سختی و استقامت در بعضی از حالات روی آن کار سرد صورت می گیرد.

استقامت بالا در استیل 309

علت استقامت بالا در استیل ۳۰۹ چیست ؟

اضافه نمودن نیکل ، نیتروژن و کربن سبب ایجاد استقامت بسیار در مقابل خزش می شوند. ۳۰۹E  شامل نیکل اندک، نیتروژن و مقدار کربن بیشتری است. به علت مقدار بسیار کربن مقدار کشیدگی آن کمتر از ۳۰۹S است. با فرقی که این دو گونه استیل در تلفیقاتشان دارند هر دو در دمای اتاق توانایی شکل پذیری و جوشکاری دارند.

  • قطعات و بخش های کوره ها
  •  ابزارآلات کمپانی کاغذ سازی
  • مجموعه هایی برای ایجاد انرژی
  • ساخت بخش های مربوط اگزوز خودرو
  • برای ساخت بخش های موتور جت و هواپیما
  • پاتیل های بخار
  • از دیگر کاربرد ورق استیل می توان به ابزار آلات پروسه های شیمیایی اشاره نمود.
  • المان های گرمایشی
  • در مبدل های گرمایشی به کار برده می شوند.
  • کاربرد آن در دیگر لوازم ترابری با دمای بسیار

خرید استیل 309

به علت نوسانات بازار برای اطلاع از قیمت ها و یا برای خرید محصول مورد نظر میتوانید با کارشناسان فولاد مهام با شماره تماس های : ( 09121467006 ) و یا

( 02166155249 ) در ارتباط باشید .

قیمت استیل 309

به علت نوسانات بازار برای اطلاع از قیمت ها و یا برای خرید محصول مورد نظر میتوانید با کارشناسان فولاد مهام با شماره تماس های : ( 09121467006 ) و یا

( 02166155249 ) در ارتباط باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + دو =