ورق ضد سایش

ورق های ضدسایش یکی از پرکاربردترین ها در صنعت هستند. ورق های فولادی ضد سایش معمولا در حالت نورد ساخته میشوند. این ورق ها برای شرایط سخت طراحی شده که بتوانند در این شرایط عمر کافی را داشته باشند.

ورق های ضد سایش به دلیل کربن بالای موجود در آنها مقاومت خوبی را در برابر لغزش و ضربه زدن و خراش از خود نشان می‌دهند. ورق هاردوکس با نام دوروستات نیز شناخته میشود.

ورق های ضد سایش در گرید های مختلف عرضه میشود.

ورق دریایی A36

ورق دوروستات

ورق ضد سایش هاردوکس

تولید ورق ضد سایش

همانند سایر انواع فولاد، فولاد ضد سایش هم از سنگ آهن، کربن و سایر عناصر آلیاژی تولید می شود. سنگ آهن در یک کوره انفجاری ذوب می شود.

سپس مواد نامطلوبی که ممکن است در سنگ معدن باشد حذف می شوند. کربن، عناصر ضد اکسیداسیون و سایر عناصر آلیاژی در این زمان اضافه می شود.

عناصر آلیاژی مانند کربن، منگنز، نیکل، کروم و بور با نسبت‌های مختلفی به فولاد اضافه می ‌شوند. از این عناصر در ورق آلیاژی نیز استفاده می شود.

بنابراین این ورق ها خواص مکانیکی و شیمیایی متفاوتی دارند که منجر به تولید محصولات نهایی متفاوتی می‌شود. پس از این نوبت به عملیات نورد می رسد.

غلتک های مختلف دستگاه نورد با توجه به ضخامت نهایی انتخاب می شوند. پس از اتمام تغییر فرم با نورد، محصول نهایی توسط دستگاه‌ های برش در طول مورد نظر برش داده شده و پس از عملیات تکمیلی و کنترل، بسته‌ بندی شده و به انبار محصول انتقال می یابد.

ورق ضد سایش
ورق ضد سایش

راهنمای خرید ورق ضد سایش

قیمت انواع ورق ضد سایش بسته به ضخامت و وزن آن متغیر است. همچنین هرکدام از انواع ورق به علت داشتن درصد عناصر آلیاژی مختلف، قیمت متفاوتی خواهند داشت.

علاوه بر این دو مورد، بازار فولاد ایران همیشه پر نوسان بوده و نمی توان قیمت ثابتی را برای انواع ورق های فولادی در نظر داشت. از این رو لازم است قیمت ورق مورد نظر را استعلام کنید.

ورق ضد سایش
ورق ضد سایش

انواع ورق ضد سایش

مهمترین ویژگی‌های ورق ضد سایش

  • در حالت نورد سرد تولید می‌شود و به همین علت دارای عمر طولانی در شرایط سخت است.
  • مقاومت بالایی به سایش، سختی و ضربه دارد و برای استقامت در شرایط سخت و طولانی تولید می‌شود.
  • خاصیت شکل‌پذیری بالا و قابلیت جوشکاری دارد.
  • از آنجایی که ورق ضد سایش، استحکام بالایی دارد، تغییر شکل موضعی و ساییدگی در آن بسیار کم و به مرور زمان رخ می‌دهد.
ورق ضد سایش
ورق ضد سایش

کلام آخر

ورق های ضدسایش نوعی از ورق های آلیاژی می باشد که سختی و مقاومت بالایی دارد. از دیگر ویژگی هاس این ورق ها چرقمگی و خواص ماشین کاری خوب و مقاومت خمشی و جوش پذیری قابل قبولی از خود نشان می دهند.

عوامل موثر برخاصیت ضد سایش فولادها شامل عملیات کوئنچ تمپر، پدیده کار سختی و درصد کربن است، میزان کربن مناسب در ورق ها باعث به وجود آمدن سختی مناسبی در آن می گردد.

برای راهنمایی بیشتر و ثبت سفارش با شمارهای 09121467006