استنلس استیل

ورق استیل 304

ورق استیل 304

ورق استیل 304 به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی در صنایع مختلف کاربرد گسترده‎‌ای دارد. از مهمترین عناصر تشکیل دهنده استنلس استیل نیکل، کروم و آهن  می‌باشد

که حداکثر میزان 1.2 درصد کربن و حداقل 10.5 درصد کروم، این فلز را دربرابر خوردگی محافظت می‌کند.

از گریدهای مختلف استیل می‌توان به گرید 304، 316، 410 و … اشاره نمود. این فلز به سه شکل ورق استیل، لوله و میلگرد تولید می‌شود.

ورق استیل 304 در واقع ورقی از مقاطع این فلز است که در ابعاد مختلف به صورت قطعات مستطیل یا مربع شکل برای مصارف گوگونان عرضه می‌شود.

استنلس استیل 304 و 304L یک فولاد پرکاربرد در صنایع مختلف است و این فولاد در گذشته به دلیل وجود 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل با نام فولاد 18/8 معروف بود.

ورق استیل 304 در دسته فولاد آستنیتی قرار دارد و دارای قابلیت کشیدگی عمیق بدون گسیختگی است، این امر باعث شده تا در ساخت لوازم آشپزخانه مانند سینک، قابلمه و … از آن استفاده شود.

ورق استیل 304 به ورق استیل 316 بسیار شبیه بوده و تفاوت اندکی با یکدیگر دارند که اصلی‌ترین تفاوت میان آن‌ها قیمت است.

از ویژگی های ورق 304 می‌توان به قابلیت جوشکاری بسیار خوب و فرم دهی بالا اشاره نمود که به راحتی در صنعت، معماری و حمل و نقل از آن استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است در هنگام خرید ورق‌های استیل به دلیل تنوع زیاد آن باید به نکاتی مانند مقاومت به خوردگی، خواص مکانیکی – حرارتی و موجودیت در بازار توجه نمود.

همچنین ضخامت ورق استیل بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد که از 0.3 تا 50 میلی‌متر متغیر می‌باشد.

ورق استیل 304 چیست؟

ورق زنگ نزن 304 که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد 1.4301 معروف است، از دسته فولادهای آلیاژی استنلس استیل یا زنگ نزن بوده که با مشخصه X5CrNi18-10 نیز در میان فولادها شناخته می‌شود.

همچنین این فولاد به علت دارا نبودن خواص مغناطیسی با نام ورق استیل نگیر 304 در بازار آهن و در میان فروشندگان فولاد نام برده می‌شود.

ورق استیل همچون میلگردهای استیل در دو دسته‌ی کلی بگیر و نگیر طبقه‌بندی می‌شود که علت این نام گذاری نیز به دلیل جذب شدن یا نشدن آن توسط آهنربا است.

سری 300 از این استیل‌ها نگیر و سری 400 استیل ها بگیر هستند که از آهنربا برای تشخیص بگیر و نگیر بودن ورق‌های استیل استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است ورق‌های نگیر در صنعت کاربردی‌ترند و در مقابل قیمت بالاتری دارند. معمولا ورق های استیل از استیل‌های 304، 316، 420، 310، 321، 309 و 430 تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

از مهمترین ویژگی‌های ورق استیل می‌توان به سطح صیقلی و صاف، ضد زنگ بودن و ظاهر براق اشاره نمود که به دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد

مانند صنایع غذایی، نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی، هواپیماسازی، دارویی، تجهیزات آزمایشگاهی و … دارد. ورق استیل 304 در برابر گستره وسیعی از شرایط شیمیایی، صنایع غذایی، جوی، نفت و نساجی مقاومت بالایی از خود نشان می‎‌دهد.

فولاد ضدزنگ 304 را شاید بتوان پرکاربردترین نوع فولاد زنگ نزن در بین ورق های استنلس استیل به حساب آورد.

این ورق به علت دارا بودن درصد کمی از کربن در ترکیب شیمیایی خود، دارای قابلیت بالای فرم دهی و جوشکاری و همچنین سخت کاری در عملیات حرارتی می‌باشد.

خواص مکانیکی استیل 304

استیل 304 دارای سختی برینل 123HB، سختی راکول 70 و سختی ویکرز 129 می باشد و همچنین مقاومت کششی آن 500 الی 700 مگاپاسکال می باشد.

جدول آنالیز استیل 4301

در ترکیب شیمیایی یا آنالیز استیل 304 %0.07 کربن، %1 سیلیسیوم، %2 منگنز، %0.045 فسفر، %0.015 گوگرد، %19-17 کروم و %10-8 نیکل وجود دارد.

همانگونه که از جدول زیر نیز پیداست استنلس استیل 304 شامل کروم و نیکل بیشتر و فسفر و گوگرد کمتری در مقایسه با سایر عناصر تشکیل دهنده آن می باشد.

همچنین نسبت تغییر میزان مواد باعث می‌شود هر درصدی از آلیاژ دارای کاربرد خاصی باشد.

انواع ورق استیل ۳۰۴

بر اساس حالت سطحی ورق استیل ۳۰۴ در سه گروه طبقه‌بندی می‌شود

 ورق استیل ۳۰۴ براق

 این نوع ورق استیل در بازار آهن آلات بسیار پر مصرف است و با فرآیند پولیش‌کاری سطح آن براق و درخشان می‌شود. ورق استیل ۳۰۴ براق در شرایطی که ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می‌شود و در مقایسه با سایر ورق‌ها قیمت بالاتری دارد.

ورق استیل ۳۰۴ خشدار

توسط سنگ زنی در جهات ثابت و مشخص بر روی تولید می‌شود. شیارهای موجود در سطح ورق استیل ۳۰۴ خشدار مانع از مشخص شدن آلودگی‌ها و چربی‌های می‌شود. این نوع ورق در تولید ساعت مچی و جواهرات استفاده می‌شود.

 ورق استیل ۳۰۴ مات 

ورق استیل ۳۰۴ مات در مقایسه با ورق براق از قیمت کمتری برخوردار است. این ورق در شرایطی که فقط استحکام و مقاومت به خوردگی اهمیت داشته و ظاهر خیلی مد نظر نیست کاربرد دارد.

ورق استیل 304
ورق استیل 304
ورق استیل 304

کاربرد ورق زنگ نزن 304

ورق استیل 304 در تولید لوازم و تجهیزات خانگی و صنعت دارای کاربرد گسترده‌ای است. همچنین این ورق در صنایعی مانند نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی، دارویی و … مصارف گوناگونی دارد.

کاربردهای ورق استیل 304 در تولید تجهیزات فراوری مواد غذایی به ویژه شیر صندلی های آشپزخانه، سینک ظرفشویی، فریزر، تجهیزات و سایر لوازم، پنل های معماری مانند نرده ها، مخازن شیمیایی از جمله مخازن انتقال مواد شیمیایی، مبدل های حرارتی، صفحه های بافته شده یا جوش داده شده برای معادن و فیلتراسیون آب، اتصال دهنده ها، فنر ها و… اشاره نمود.

ورق استیل 304
ورق استیل 304
ورق استیل 304

قیمت و خرید ورق استیل 304

ورق 304 یکی از رایج‌ترین، پر کاربردترین و همچنین پرفروش‌ترین ورق‌های استیل موجود در بازار می‌باشد. برای خرید “انواع ورق استنلس استیل”، ثبت سفارش و دریافت میزان موجودی ورق با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

به علت نوسانات بازار برای اطلاع از قیمت ورق استیل 304 با شماره های درج شده در سایت  فولاد مهام تماس حاصل نمایید

تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند. همچنین به منظور مشاهده و مقایسه قیمت انواع ورق های استنلس استیل به ویژه ورق استیل 304 می توانید به صفحه قیمت استیل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =